Een gesprek dat maar niet op gang wil komen. Trillende handen van de zenuwen. Een eerste date is meestal al spannend genoeg. Maar bij het tv-programma First Dates staat er ook nog eens een camera op, die alles tot in detail registreert. Kunnen we voorspellen of het klikt tussen de koppels? Om die vraag te beantwoorden heb ik aantekeningen gemaakt van eerdere afleveringen van First Dates. Tijd om in de data te duiken!

First Dates scoorde het afgelopen seizoen hoge kijkcijfers, en ook ik heb het met interesse gevolgd. Het is fascinerend om de vonk over te zien springen tijdens een date. Of, als het juist niet zo wil vlotten, hoe mensen stug blijven zoeken naar wat ze gemeen hebben. En soms blijkt ook nog dat de ander vreemde hobbies heeft, of rare eetgewoontes. Komende maandag start het nieuwe seizoen van First Dates, dus dan zit ik weer klaar met mijn kladblok. In de tussentijd deel ik mijn bevindingen over eerdere seizoenen.

Wie zijn de deelnemers aan First Dates?

Ik heb de twee Nederlandse seizoenen van First Dates gekeken die beschikbaar zijn op NPO Start. Dit waren 13 afleveringen, die tussen augustus 2017 en januari 2018 op tv te zien waren. In deze analyse zijn 61 dates meegenomen1, dus in totaal 122 personen. Mijn code en data zijn hier te vinden.

Percentages mannen en vrouwen in het programma First Dates

Hoe ziet de groep First Daters eruit? We kijken eerst naar geslacht en leeftijd. Er blijken meer mannen (55%) dan vrouwen (45%) mee te doen aan het programma.

Percentages mannen en vrouwen in het programma First Dates

Deze grafiek gaan we onderverdelen naar leeftijd. De leeftijd van de daters loopt nogal uiteen: de jongste kandidaat is 19 jaar, en de oudste 83 jaar. Er doen meer jongeren dan ouderen mee. Zo is 43% van de deelnemers jonger dan 25 jaar, en maar 12% is ouder dan 55 jaar.

Overzicht van leeftijd en geslacht van deelnemers

Na een First Date ook een tweede date?

Wat zien we als een succesvolle date? In dit geval kijken we of mensen nog een keer met elkaar op date willen. Mannen en vrouwen zijn niet even vaak in voor een tweede date. Waar vrouwen in 64% van de gevallen interesse hebben om de ander nog een keer te zien, is dit voor mannen 88%.

Hoeveel % van mannen en vrouwen willen een tweede date?

Ook deze grafiek kunnen we uitsplitsen naar leeftijd. Vooral de keuze van jonge mannen valt dan gelijk op. In vergelijking met vrouwen van jonger dan 35, willen mannen in dezelfde leeftijdsgroep veel vaker een tweede date. Ook als we mannen van onder de 35 jaar vergelijken met mannen van boven de 35 zien we dat de jonge mannen veel vaker een tweede date willen. Er zijn meer vergelijkingen te maken, maar omdat sommige categorieën klein zijn kunnen we daar moeilijker conclusies uit trekken.

Hoeveel % van de deelnemers wil een tweede date, naar leeftijd en geslacht

Deze analyse is een eerste stap — er zit nog veel meer in de data verborgen, en ik ben van plan om het nog verder te onderzoeken. Met nieuwe afleveringen komt er natuurlijk ook nieuwe data binnen. Ik ben heel benieuwd wat er uit die data zal blijken!


  1. Er waren in totaal 65 dates, maar vier kandidaten kwamen na een onsuccesvolle date terug voor een nieuwe date. Het tweede optreden van deze kandidaten is uit de data gehaald, waardoor er 61 echte First Dates over blijven.